Het komt regelmatig voor dat ik een goochelshow voor bedrijven mag doen. In de meeste geval houdt dit in dat ik tijdens een borrel of bedrijfsfeest de gasten mag vermaken met mijn goocheltrucs. De kans is aanwezig dat een goochelshow ook zeer geschikt zal zijn voor tijdens een uitje van jouw bedrijf.
Aangezien ik je hier graag bij help, heb ik hieronder 3 positieve kanten van een goochelshow voor bedrijven benoemd. Daarnaast heb ik ook nog 2 handige tips voor je.
Goochelen is niet alledaags en lekker origineel
We kennen allemaal wel de zanger of band die op een feestje het publiek komt vermaken. In de meeste gevallen is dit heel gezellig, maar eigenlijk laat het zelden een blijvende indruk achter. Niet dat dit perse moet, maar het zou toch leuk zijn als men jaren blijft napraten over het door jou georganiseerde bedrijfsfeestje?
Daarnaast is live muziek niet overal even gepast. Vandaar dat andere vormen van entertainment misschien beter zijn. Bijvoorbeeld een goochelaar!
Alhoewel bijna iedereen weleens een goochelaar op televisie heeft gezien, zijn er maar weinig die er een live hebben mogen aanschouwen. Dit maakt het heel uniek en niet alledaags.
Natuurlijk moet het vooral leuk zijn, maar ik kan je vertellen dat, zover ik weet, alle aanwezige gasten aangenaam verrast waren door mijn optreden. Hetzelfde hoor ik van vrijwel al mijn collega’s.
Reden genoeg dus om eens te overwegen een goochelaar te boeken voor jouw bedrijfsfeest. Je zult er namelijk geen spijt van krijgen!
Goochelaars hebben vaak een goede interactie met het publiek
Artiesten zijn het leukst wanneer ze een goede interactie met het publiek hebben. Dit zorgt ervoor dat men bij de act betrokken wordt en deze daardoor automatisch ook leuker gaat vinden. Zelfs als de betreffende artiest ze eigenlijk niet zo aansprak.
Goochelaars zijn naast experts op het gebied van trucs ook goed met mensen. Althans, als je een ervaren goochelartiest hebt. Een goochelaar moet namelijk niet alleen trucs kunnen, maar ook ervoor zorgen dat het publiek hem of haar interessant vindt. Hiervoor zijn sociale vaardigheden nodig die ze per optreden verder ontwikkelen.
Ook buiten het podium zijn deze vaardigheden inzetbaar. Goochelaars zijn dus prima instaat om even gezellig een praatje te maken met de gasten. Daarnaast zijn ze vaak ook bereid om mensen aan elkaar voor te stellen en daarmee een goede gangmaker te zijn. Met name handig wanneer veel mensen in het bedrijf elkaar nog niet zo goed kennen en wellicht nog wat verlegen zijn.
Een goochelaar is handig en compact
Ondanks dat ik het hierboven over een podium heb kunnen goochelaars zo’n beetje overal optreden, zelfs aan een bartafel. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld zangers of een DJ, die daarnaast ook een hoop apparatuur bij zich hebben. Buiten het feit dat het veel voorbereiding kost, is hier soms ook geen ruimte voor. Bij goochelaars heb je dat probleem niet.
Naast de voordelen van een goochelaar uitlichten heb ik ook nog 2 tips voor je die je kunt toepassen als je een goochelshow voor bedrijven wilt boeken. Deze zijn hieronder te lezen.
Tip 1: Kies voor een gespecialiseerde goochelaar
Als je een middagje zoekt via Google dan zal je ongetwijfeld een hoop mensen vinden die goochelshows aanbieden. Dit houdt in dat je ze als goochelaar kunt boeken. Alhoewel dit misschien klinkt als een ding dat jij wilt, hoeft het nog niet te betekenen dat de betreffende artiest talent heeft.
Er zijn namelijk vele entertainers welke verschillende soorten acts kunnen uitvoeren, waaronder die van een goochelaar. Aangezien goochelaars ook entertainers zijn zal ik deze andere mensen voor het gemak even ‘’algemene entertainers’’ noemen. Deze breed georiënteerde artiesten zijn bijvoorbeeld ook weleens clown, zanger of stand-up comedian. Dit kan erg leuk zijn, maar vaak is het zo dat zijn of haar goochel prestaties hieronder lijden. Want als een artiest meerdere soorten acts wil aanbieden, moet deze zichzelf ook meerdere acts aanleren. Naast het leren van een act moet deze ook regelmatig ‘’getraind’’ worden en dat kan het beste door de act uit te voeren. Het nadeel hiervan is dat niet iedere act evenveel geboekt wordt waardoor men sommige dingen minder vaak kan oefenen.
Het komt vaak voor dat het goochelen op deze manier een soort ondergeschoven kindje wordt. Met als resultaat dat de goochelshow een stuk minder leuk is dan die van een ervaren goochelaar. Dit omdat de ervaren goochelaar dus veel meer heeft kunnen oefenen, waardoor hij of zij niet alleen betere trucs kan uitvoeren maar ook meer inzicht heeft in wat het publiek leuk vindt.
Natuurlijk zijn niet alle ‘’algemene entertainers’’ matige goochelaars. Sterker nog, soms geven ze juist hele leuke shows omdat ze naast goochelen ook goede grappen kunnen maken.
Toch heb je een groot risico dat de goochelact zelf vrij amateuristisch zal zijn, waardoor men het minder serieus kan nemen. Hierdoor zal je publiek minder onder de indruk zijn. Als je dit wilt voorkomen dan is het raadzaam om een gespecialiseerde goochelaar te kiezen. Het liefst ook met een aantal jaar ervaring. Het is namelijk fijner als deze niet voor de eerste keer zo’n goochelshow voor bedrijven geeft.
Hoe je zeker weet of de goochelaar professioneel is? Probeer er een via Dutch Magic te zoeken!
Tip 2: Informeer ALTIJD eerst even naar de mogelijkheden
Wil je als bedrijf een goochelaar inhuren? Informeer dan eerst even naar de mogelijkheden. Dit klinkt voor de hand liggend, maar toch wordt het vaak vergeten. Het is echter belangrijk om wel eerst even de beschikbare opties door te spreken.
In veel gevallen is het namelijk geen enkel probleem wanneer je de betreffende goochelaar even belt of mailt. Allereerst is het belangrijk om te vragen of deze een Goochelshow voor bedrijven kan verzorgen. Er zijn namelijk ook goochelartiesten die alleen kinderfeestjes doen. Dit staat overigens vaak al op de website.
Mocht de betreffende goochelaar openstaan voor bedrijfsfeesten dan is het raadzaam om hem of haar zo uitgebreid mogelijk te vertellen over de locatie, het aantal gasten en wat je wensen zijn. Dit zorgt ervoor dat hij of zij zichzelf goed voor kan bereiden. Want hoe beter de goochelaar weet wat jij wilt, hoe beter zijn show bij jou en je bedrijf zal passen.
Bedankt voor het lezen van deze blog en bij vragen mag je natuurlijk altijd mailen.