Heb jij een eigen bedrijf? Of een aan marketing gerelateerde functie? Dan is het natuurlijk belangrijk dat je genoeg klanten binnenhaalt. Wist je dat een goochelaar of illusionist je hierbij kan helpen? In deze blog zal ik niet alleen uitleggen hoe dit werkt, maar ook waar je op moet letten wanneer je een illusionist inschakelt.
Als ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk klanten aantrekken en deze ook zo lang mogelijk behouden. Dit spreekt dan misschien wel voor zich, al blijft het een kunst om deze klanten op consistente basis te krijgen.
Gelukkig is er vaak van alles dat je kunt doen om meer mensen aan te trekken. Bijvoorbeeld iemand inhuren die op een beurs of evenement klanten voor je werft.
Denk bijvoorbeeld aan mensen die tijdens een beurs op bezoekers afstappen en ze proberen over te halen om naar je stand te komen. Dit kan erg effectief zijn, met name als het vervolgens mogelijk is om ter plekke van je goederen of diensten gebruik te maken.
Een andere optie is het hebben van een soort vertegenwoordiger. Iemand die namens jou gesprekken voert of misschien wel een speech opvoert om zo je bedrijf wat meer op de kaart te zetten.
De kans is aanwezig dat dit je allemaal vrij logisch in de oren klinkt, maar hoe kan een goochelaar of illusionist hier dan aan bijdragen? Dit is vrij simpel. Een goede goochelaar is namelijk in staat om de taak van een vertegenwoordiger op zich te nemen.
Ik zal dit uitleggen naar de hand van enkele zaken die ervoor zorgen dat klanten op een positieve manier geprikkeld worden:
Verhalen
Het vertellen van verhalen is al zo oud als de mensheid. Niet alleen door middel van spreken, maar ook via beelden of geschreven teksten. Denk maar aan films, boeken en schilderijen.
Toch worden verhalen ook op andere manieren verteld. Denk bijvoorbeeld maar aan reclames op televisie. De leukste blijven hangen en dat zijn die met een grappig verhaaltje erin verwerkt. Ook dit is verhalen vertellen.
Hieruit is te concluderen dat verhalen nou eenmaal goed blijven hangen. Denk maar aan je schooltijd. De kans is groot dat de lesstof waar een verhaaltje aan verbonden zat je het meeste is bij gebleven. Vandaar men verhalen zo’n beetje overal laat terugkomen.
Wat dit met een illusionist te maken heeft? Goochelartiesten geven shows die vol zitten met verassing, spektakel en soms ook humor. De mensen uit het publiek ervaren dit als een verhaal en een verhaal blijft hangen.
Als jij op je evenement of bedrijfsfeest een goochelaar laat optreden, dan zullen ze deze dag ongetwijfeld nog lang blijven onthouden. Waarschijnlijk ook nog op een zeer goede manier, dus reden genoeg om dit eens te overwegen.
Emotie
Als aanvulling op het bovenstaande, wat maakt een verhaal interessant? Juist, als mensen er emotie bij voelen. Een saaie film die weinig emotie losmaakt is niet leuk om te kijken en de kans is groot dat je het daarom ook niet lang vol zult houden voordat je hem afzet. Of in slaap valt.
Een leuke komedie of spannende horrorfilm blijft je daarentegen prikkelen. Hetzelfde geldt voor klanten. Als je geen emoties bij ze raakt, dan zullen ze je waarschijnlijk niet onthouden.
Goochelaars zorgen ervoor dat mensen keer op keer verrast zullen worden. Daarnaast gebruiken ze soms ook veel humor tijdens de shows. Deze dingen zorgen ervoor dat gasten emotioneel geprikkeld worden. Niet alleen zullen ze jouw bedrijf hierdoor langer onthouden, ze krijgen er ook positieve gevoelens bij. Wat ervoor kan zorgen dat ze een product of dienst bij je zullen afnemen.
Ook dit is een goede reden om goochelaars en andere entertainers in te zetten tijdens een beurs, bedrijfsfeest of ander evenement. Mensen kunnen hierdoor geprikkeld raken, waardoor ze eerder klant bij je willen worden. Zelfs als ze uiteindelijk niks bij je gaan kopen draagt het wel bij aan je naamsbekendheid.
Zorg er wel voor dat je een goede goochelaar of illusionist uitkiest. Bij voorkeur eentje met veel ervaring. Hoe je erachter komt of de betreffende goochelartiest al langer meedraait? Kijk op zijn of haar site en zoek naar foto’s en sfeerverslagen van eerdere optredens. Ikzelf heb bijvoorbeeld blogs waarin ik sommige van mijn recente optredens beschrijf.
Kun je geen dingen vinden die erop wijzen dat iemand ervaren is? Dan is het nog maar de vraag of de betreffende artiest veel ervaring heeft.
Vermaak
Ook dit is weer een aanvulling op eerder genoemde punten. Mensen worden graag vermaakt. Wie krijgt meer salaris, een dokter of de gemiddelde popartiest? Hoe stom het ook klinkt, de entertainer verdient vaak meer.
Ook dat is een reden om een goochelaar of illusionist in te zetten. Als je potentiële klanten weet te vermaken, dan scoor je veel punten en is de kans groter dat ze ook daadwerkelijk klanten worden.
Persoonlijke aanpak
Het laatste puntje: in veel gevallen is het slim wanneer je een persoonlijke aanpak hanteert. Mensen voelen zich nou eenmaal niet graag een nummertje of ‘’de zoveelste klant’’. Toch is het vaak niet mogelijk om iedere klant persoonlijk aan te spreken.
Wel kun je ervoor zorgen dat je veel met klanten spreekt, bijvoorbeeld op een beurs of evenement. Als je daar zelf niet zo goed in bent (of simpelweg de tijd niet hebt om iedereen aan te spreken) dan kan een goochelaar je ook daarbij helpen.
Goochelaars en illusionisten moeten namelijk niet alleen trucs kunnen laten zien, maar ook ervoor zorgen dat het publiek geboeid blijft. Hierdoor zijn sterke sociale vaardigheden nodig. Als ze deze van nature echter niet bezitten dan hebben ze die door de jaren heen moeten opbouwen. Dit zorgt ervoor dat goochelaars ook buiten de show mensen voor zich zouden kunnen winnen. Al is het maar door simpelweg een praatje met ze te maken.
Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je een goochelaar of illusionist uitkiest welke een beetje goed met mensen is. Ook hier speelt ervaring vaak een grote rol. Goochelaars die bij een bepaald agentschap zitten, zoals Dutch Magic, zijn vrijwel altijd zeer ervaren en representatief.
Goochelaar bedrijfsfeest
In deze blog heb ik ook een bedrijfsfeest genoemd. Gezien het feit dat hier vaak alleen personeel komt zijn dit soort gelegenheden natuurlijk niet echt geschikt om klanten te werven.
Desondanks is het niet verkeerd om ook je personeelsleden te prikkelen. Hierdoor krijgen ze positieve emoties die ze vervolgens aan jou en je bedrijf koppelen. Wat de werksfeer en inzet ten goede zal komen.
Bedankt voor het lezen van deze blog. Hopelijk vond je het informatief. Bij vragen mag je altijd even een mailtje sturen!